Info avond nieuwe regels voor de D-jeugd 24-5-’16

Op 24 mei gingen Lianne en Gerda naar Venhuizen waar een avond was georganiseerd door de Nederlandse Handbal Bond voor de uitleg van de nieuwe regels voor de D-jeugd.

Hier de belangrijkste punten:

Plezier staat centraal!

Doel 1: Aantrekkelijker, leuker en kindvriendelijker maken

Doel 2: Jeugd voorbereiden op het handbal volgens de Nederlandse handbalvisie (beweging, snelheid, dynamiek en effectiviteit)

Doel 3: Meer jongens en meisjes winnen voor deze leuke sport

Jeugdhandbal is: Lachen, opleiden, ontdekken, samenwerken, ontwikkelen en plezier maken.

Een jeugdtrainer/coach is OPLEIDER. Hij kijkt niet naar doelpuntenresultaat maar naar verbeterpunten.

Hoofdlijnen van de veranderingen:

Verdedigen = zorgen dat je de bal weer terug krijgt (zo snel mogelijk), dit mag op het hele veld!

Aanvallen = doelpunt maken. Uitgangspunt: Wie staat er het beste voor? Ik? Dan gooi ik. Een ander? Dan naar de ander gooien. Eerst kijken!

Met gestrekte arm verdedigen mag niet (niet opzij en niet naar voren). Met gebogen armen verdedigen mag wel.

Offensief verdedigen met het doel de bal te onderscheppen:

-door vrij over het veld te bewegen

-na balverlies zo snel mogelijk de bal veroveren

-door tenminste 3 spelers buiten het vrije worpgebied te stellen

Iedereen speelt op alle posities zodat iedereen zoveel mogelijk ervaring opdoet.

Iedereen krijgt evenveel speeltijd

Mandekking in de zin van iemand persoonlijk verdedigen zodat deze niet kan scoren is niet toegestaan.

Contact mag, maar wel volgens de spelregels.

Bewegen met en zonder bal.

Als het team blijft volharen in defensief verdedigen dan krijgt de tegenstander een vrije schotkans in de vorm van een penalty.

Als een coach/team zich niet houdt aan de spelvisie kan dit via een online formulier doorgegeven worden.

Ten slotte:

Er kan gemengd gespeeld worden.

Teams worden zoveel mogelijk op sterkte en sexe ingedeeld.

Wedstrijd score wordt bijgehouden en gepubliceerd

Samen spelers opleiden

SAM_2516_bewerkt-1 SAM_2517_bewerkt-1 SAM_2518_bewerkt-1