Jongenshandbal in het Noordhollands Dagblad

HAUWERT – Het jeugdhandbal voor jongens in West-Friesland zit in een donkere periode van haar bestaan. Waar meisjes vanaf de jongste jeugd tot en met het vlaggenschip van hun vereniging wekelijks kunnen spelen, is dit bij het andere geslacht een serieus probleem. Er is een flink tekort aan jeugdteams waardoor veel jonge spelertjes niet de mogelijkheid hebben om door te groeien in hun favoriete tak van sport.

Door Robbert Daalder – 14-12-2016, 21:48 (Update 14-12-2016, 21:48)

Enthousiasmeren van jeugd moet doorstroming mogelijk maken

,,En daarom willen wij er alles aan doen om deze jongens ook na hun eerste jaren in de jeugd op het handbalveld te houden”, steekt Jasper Holla namens Hauwert van wal. De vrijwilliger van de West-Friese handbalclub heeft een zoontje dat gek is op de sport, ook al een aantal jaar lid is maar nu tegen het probleem van het tekort aan jeugdteams aanloopt. ,,Hij heeft vanaf het begin in een mixteam gespeeld maar omdat hij gezien zijn leeftijd straks naar de C-pupillen moet, komt hier een einde aan. In de leeftijdscategorie van dertienjarigen worden jongens en meisjes namelijk van elkaar gescheiden. Omdat er meer dan voldoende meisjes onder de leden zijn, is het geen probleem om voor hen teams samen te stellen. Het aantal jongens is alleen zo beperkt dat er geen enkel compleet team van te maken valt. En dus worden zij eigenlijk gedwongen om uit te kijken naar een vereniging hier ver uit de buurt. Willen ze dit niet, dan is het beoefenen van een andere sport de enige optie die er nog is.”

Krachten bundelen

Hauwert is niet de enige West-Friese handbalvereniging met dit probleem. Ook Excelsior Grootebroek en in mindere mate Commandeur/VVW ondervinden last van het tekort aan jongens. ,,We zijn daarom aan het kijken of we de krachten kunnen bundelen”, vertelt Hauwert-voorzitter Lianne Neefjes, die eveneens een zoontje heeft dat binnenkort tot de ’probleemcategorie’ behoort. ,,En of Hauwert dan een kraamkamer voor het nieuwe jongenshandbal wordt of VVW of Excelsior, maakt nu nog even niets uit. Het gaat puur om de jongens en hoewel het allemaal nog in de kinderschoenen staat, zijn we wel al in gesprek met VVW. Daarnaast hebben we ook wat lijntjes gelegd met Kras/Volendam. Niet om de West-Friese jeugdspelers daar onder te brengen, maar puur om ze te enthousiasmeren. Het probleem begint met een tekort aan leden en daar hopen we middels een samenwerking met deze Nederlandse topclub verandering in te brengen. Denk hierbij aan spelers uit de selectie van Volendam die zo nu en dan eens een training komen verzorgen.”

Trainingen

,,Dichter bij huis proberen we nieuwe leden te werven door in eerste instantie vier speciale trainingen te organiseren bij ons in Sporthal de Tripkouw in Midwoud”, vult Holla zijn voorzitter aan. ,,Te beginnen met vrijdag aanstaande. Vervolgens zijn er op 13, 20 en 27 januari ook nog trainingen en dan hopen we ondertussen zoveel enthousiastelingen te hebben aangetrokken dat we een voltallig jongensteam kunnen oprichten. Om dit te promoten zijn we ook langs de scholen in de omgeving gegaan en hebben we diverse posters opgehangen. Voor zover ik nu kan zien, hebben vijftien jongens zich al aangemeld voor komende vrijdag.”

De trainingen zijn gericht op jongens in de leeftijdscategorie 9 tot 14 jaar en duren van 17.45 tot 18.45 uur. Aanmelden kan via Jasper Holla, tel: 06-53483169 of mail: info@museummannequins.com